Mijn activiteiten bij Hybrid - Reisverslag uit Kitchener, Canada van Boersma - WaarBenJij.nu Mijn activiteiten bij Hybrid - Reisverslag uit Kitchener, Canada van Boersma - WaarBenJij.nu

Mijn activiteiten bij Hybrid

Door: TB

Blijf op de hoogte en volg

06 December 2013 | Canada, Kitchener

Even een verslag van mijn activiteiten bij Hybrid. Ik ben hier ondertussen alweer een ruime maand en heb al veel gezien en geleerd.

Ik heb twee volle dagen met kalkoenen mogen werken. Waarvan 1 dag met pasuitgekomen kuikens. "They are so fluffy, I'm gonna die!". :D De eerste dag is behoorlijk heftig voor zulke kuikentjes, zoals ik al een keer verteld had. Maar nu heb ik het meegemaakt en heb ik er zelfs aan meegeholpen. Eerst krijgen ze een bandje in hun vleugel, zodat hun afkomst bekend is. Vervolgens wordt het snaveltje gekort en wordt het geslacht bepaald. Als laatste wordt er bij de mannetjes de snood (de lel) verwijderd. Dit laatste kun je vergelijken met het uittrekken van een haar met een pincet. (Waarschijnlijk voor de dames herkenbaarder dan voor de heren.) Vervolgens gingen deze kuikens naar de stal voor de fokpopulaties. De kuikens werden om een uur of 4 a 5 's ochtends geboren en rond 3 uur 's middags lopen ze al in de stal. Ondanks dat het maar 12 uren is, kon je duidelijk zien dat de kuikentjes toe waren aan een dutje. En ik ook, want we begonnen om 5 uur (3.45u wekker) en de avond ervoor was ik pas 23.00u terug van korpsrepetitie.

Afgelopen maandag heb ik geholpen met monsters nemen. Een van de crew leden was niet op komen dagen, dus ik was een zeer welkome hulp. Bij een van de grootouder bedrijven was een ziekte aangetroffen en uitgesloten moest worden dat de fokbedrijven van Hybrid een bron van deze ziekte zijn. Ik heb tussen de 200 en 300 wattenstaafjes in een cloaca geduwd. De volgende dag had ik behoorlijke spierpijn van het buigen. Gisteren kregen we te horen dat de uitslag negatief was voor alle fokbedrijven en dat is dan weer positief! Geen ziektebron.

Woensdag en donderdag ben ik meegeweest naar 'the zoo'. Zo worden de experimentele lijnen genoemd. Deze kalkoenen worden gehouden als backup en ook als mogelijke ouders voor nieuwe producten. Zo is er een premium kalkoen, speciaal voor kerst in de oven. Dit is een krusing tussen een productie kalkoen en een kalkoen die op een wildtype lijkt. Wat krijg je; een kalkoen met zwarte veren, een mooie borstvorm en heel sappig (tender) vlees. Op kantoor ligt zo'n kalkoen in de vriezer, er zitten nog een paar zwarte veertjes op, dat is heel belangrijk, als bewijs dat het een echte is! Andere kruisingen zijn ook wel eens minder succesvol. Mooie rode kalkoenen kruisen met eentje met witte veren, geeft een wildkleur... En goed borstvlees en goed beenwerk heeft ook een keer slecht beenwerk en slecht borstvlees gegeven. Zo weet je nooit precies hoe een nieuwe combinatie uitpakt. In 'the zoo' heb ik geholpen met bloedmonsters nemen. Dit is voor de DNA databank en in het geval van de rode kalkoenen om te kijken of het gen voor de kleur te vinden is.

Met mijn computer werk op kantoor gaat het zo zijn gangetje. Ik werk nu met een andere lijn, dit is een erg goede lijn, blijkbaar, want er zijn heel veel dieren in de data. Wat voor mij dan weer betekend dat de analyse veel langer duurt. Soms duurt 1 iteratie wel een uur!
Voor het eetgedrag van de kalkoenen heeft mijn begeleider me uitgedaagd om een artikel te schrijven. Er is nog niet eerder iets gepubliceerd over eetgedrag van kalkoenen, dus er is vast een journal die het wil publiceren. Ik heb gezegd dat we het kunnen proberen, maar ook meteen duidelijk gemaakt dat ik niets kon beloven en ook dat het niet mijn sterkste kant is. Het zou natuurlijk wel een super uitkomst zijn van mijn tijd hier.

Nu jullie weer op de hoogte zijn, tijd voor de afronding. Het is nu 6 december en dat betekend dat Sinterklaas naar huis is en dat het nu ook voor jullie tijd is om je voor te bereiden op het volgende feest! Het is nog maar ongeveer 2 weken (en nog wat dagen...). Namelijk: mijn verjaardag! 23 december ben ik van plan 25 jaar te worden! Ookal ben ik niet in Nederland, jullie zijn vrij om het toch te vieren!
Oja en mijn postadres is:
P.O. Box 307
Tavistock, ON
N0B 2R0
Canada.
Dit is een postbus in een postkantoor; het dorp is te klein voor een eigen postbode... Het postkantoor daarentegen is groot genoeg voor heel veel kaarten, brieven en zelfs pakketjes! ;)

Dat was het alweer!

---
TB

ps: post is ongeveer 5-6 werkdagen onderweg van NL naar CA.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Kitchener

Actief sinds 26 Aug. 2013
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 15153

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Stage in Canada

Landen bezocht: