Uitje naar Pennsylvania - Reisverslag uit State College, Verenigde Staten van Boersma - WaarBenJij.nu Uitje naar Pennsylvania - Reisverslag uit State College, Verenigde Staten van Boersma - WaarBenJij.nu

Uitje naar Pennsylvania

Door: TB

Blijf op de hoogte en volg

18 December 2013 | Verenigde Staten, State College

Een beetje ter lering en een beetje ter vermaak mocht ik afgelopen maandag en dinsdag mee naar de VS voor een bezoek aan een paar experimentele lijnen. Deze lijnen zijn gehuisvest in de accomodatie van de Universiteit van Pennsylvania.

Ik had alles gepakt, ook voor de zekerheid voor een nachtje extra omdat je het maar nooit weet met die sneeuwstormen ten zuiden van Lake Ontario. We kregen een huurauto mee, een SUV met 4x4 wielaandrijving. Dat bleek later niet voor niets, want in New York state en Pennsylvania was behoorlijk wat sneeuwgevallen en deze extra stabiliteit op de weg kwam goed van pas. Daarnaast kon de rugleuning van de achterbank naar achteren, dus kon mijn begeleider even een paar dutjes doen onderweg. (Hij heeft een paar kinderen die hem slapeloze nachten bezorgen, dus hij had dit wel even nodig.) Onderweg kwamen we door een gebied dat al een halve meter sneeuw had gehad. Een dikke laag sneeuw op de daken en ijspegels aan de dakgoten.

Maar voordat we in de VS waren, moesten wij door de duane. Het andere deel van de 'wij' was geen probleem, maar ik moest gecheckt worden. Hoe lang zou het duren... 30min? 1 uur? Nee, twee uur. Twee uur op een stoel in een wachtruimte zitten wachten. We waren ook wel een bijzonder reisgezelschap. Twee mannen; een Canadees en een Australier en een Nederlandse studente. De reden van ons bezoek aan de VS was ook niet voor de hand liggend, want wij kwamen kalkoenen kijken. Uiteindelijk kwam alles goed en nu heb ik een groene kaart in mijn paspoort met stempel en deze is geldig tot 15 maart 2014. Mocht ik nog eens naar de VS willen deze periode, bijvoorbeeld om naar New York te gaan, geen probleem.

's Avonds kwamen we aan in Penn State en konden we meteen naar een hotel kamer om lekker uit te rusten. Ik had een kamer met twee tweepersoonbedden en heb uiteindelijk maar het bed recht voor de tv gekozen. ;)

's Ochtends om 7 uur alweer aan het ontbijt en een uur later waren we bij de kalkoenen. Zo streng als ze bij Hybrid zelf zijn met douchen in en uit de stal, zo niet-streng zijn ze bij de universitaire faciliteiten. Gewoon overall aan en hoesje om je schoenen en je mag naar binnen. Ik heb meteen de gelegenheid aangegrepen om te vragen of ik foto's mocht maken. Dit mocht! Ik werk nu 2 maanden met kalkoenen en had nog geen enkele op de foto kunnen zetten. De faciliteiten voor deze proef zijn erg mooi. De kalkoenen lopen per 20 kalkoenen in een hok. Het voer wat er in gaat wordt gewogen en zo kan de voederconversie per groep worden berekend. Deze test was om te kijken hoe kalkoenen presteren als ze zwaarder worden dan de gangbare commerciele kalkoen. Deze kalkoenen zagen er goed uit en de resultaten waren belovend. Grote gezonde kalkoenen; we willen natuurlijk niet de nieuwe plof-kalkoen. :p

Om 12uur gingen we weer naar huis, maar mijn Australische begeleider wilde ons eerst op ijs trakteren. Het was alsof dit tegen kinder-oren verteld werd, want zowel ik als onze andere reisgenoot waren verrukt door het voorstel. Het bijzondere aan deze ijssalon is dat het een deel is van de Food Science group en dat Ben en Jerry hier ijs hebben leren maken. Het ijs was dus ook enorm lekker. Toen kwam het idee om wat ijs mee te nemen naar huis... 6 uur rijden (ongeveer 8 uur onderweg...). Moest wel goed gaan, beetje inpakken met sneeuw. Bij de kassa aangekomen werd ons een koeltas met droog ijs aangeboden. Door deze meevaller werden de ijsaankopen verdubbelt en toen we thuis aankwamen was het ijs nog steeds keihard.

De terugweg was eigenlijk nog mooier omdat het nog licht was! Ook de grens controle naar Canada ging veel soepeler. Ik moest even uitleggen wat ik in Canada deed en we konden door. In Kitchener aangekomen zou mijn huurauto weer klaar staan, niet op slot en de sleutels onder de mat. Maar mijn auto stond er helemaal niet bij. Voor de zekerheid alle andere auto's proberen, geen enkele van slot. Het was maar goed dat ik voor een nacht extra had gepakt, want het zou ruim een uur extra rijden zijn om mij thuis te brengen, dus heb ik bij mijn begeleider overnacht.
De auto was overigens niet gestolen, maar een fanatieke medewerker had hem op een andere plek geparkeerd.

Ondertussen ligt hier nu overal zo'n beetje 20cm sneeuw. Voor vrijdag voorspellen ze dooi, ik hoop dat het bij een beetje blijft. Voor de komende weken is het gematigd koud. Overdag ongeveer -1 a -2 en 's nachts ongeveer -10 graden. Het zou perfect weer zijn ter voorbereiding van mooi schaatsen, als er niet zoveel sneeuw was.

  • 19 December 2013 - 09:23

    Yfke:

    Leukleukleuk!

  • 19 December 2013 - 23:16

    Sybren:

    Nais!

  • 21 December 2013 - 12:00

    Lotte:

    Weer een heel mooi verhaal TB!! :)

  • 22 December 2013 - 17:08

    Merijn:

    Goei verhaal Tryntsje! Veel plezier nog, stuur je nog een actie foto van je schaatservaring?

  • 24 December 2013 - 14:22

    Hendrik:

    Hoi Tryntsje, mooi ferhaaltsje, genietsje der mar, yn dat fiere kalde Kanada.
    (ps, Wy geane joun oan é hinnen, by t krystteam yn Tsjom)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, State College

Actief sinds 26 Aug. 2013
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 15120

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Stage in Canada

Landen bezocht: