Eten in Canada - Reisverslag uit Kitchener, Canada van Boersma - WaarBenJij.nu Eten in Canada - Reisverslag uit Kitchener, Canada van Boersma - WaarBenJij.nu

Eten in Canada

Door: TB

20 Januari 2014 | Canada, Kitchener

Afgelopen weken was het zoals verwacht een beetje saai leven in Canada. Het enige spectaculaire was dat ik mijn radio moment op Radio 2 mistte. Maarja, als men mij om 5 uur 's ochtends onverwacht bellen, dan slaap ik daar gewoon doorheen. Zeker als mijn telefoon beneden is en ik boven.
Een andere bijzondere belevenis was dat ik vrijdag een bedrijfsfeestje had, eigenlijk een kerstfeestje, maar in januari zodat het niet in de drukke periode valt. Het was erg leuk, maar een lange uiteenzetting hierover schrijven zal niet gaan, want het was voornamelijk eten en dansen.

Over het eten in Canada daarentegen kan ik wel wat vertellen. Canada staat niet echt bekend om 'zijn' of ' haar' goede keuken zoals Italie en Frankrijk. Helaas, er zijn hier veel Engelse invloeden. Bacon, scrambled eggs en toast zijn hier populair, bijvoorbeeld. Ik weet zeker dat mijn vader zal smullen van mijn verhaaltje van deze keer. :))

Nu moet ik wel voorafgaand aan dit verslag vertellen dat mijn beeld van Canadees eten wat beinvloed is door mijn gastvrouw, aangezien ik daar de meeste avondmaaltijden nuttig en ook het grootste gedeelte uit de koelkast plunder.

Enerzijds zijn de mensen hier wel zwaarder dan in Nederland, anderszijds zijn mensen ook nog veel 'bewuster' van wat ze eten. Het overgewicht in de V.S. is veel erger.

Wat mij erg opviel in het begin dat er eigenlijk twee keer 'warm' wordt gegeten. Voor lunch geen bammetjes met kaas, maar leftovers van de afgelopen week. Ik moest hier erg aan wennen, sterker nog het is me niet gelukt om eraan te wennen en ik ben gewoon overgegaan op brood. Nouja, gewoon... Het supermarkt brood kon me niet bekoren, en dat is niet omdat ik nu zo kieskeurig ben (of misschien wel), maar goed de structuur was bros en de smaak een beetje zoet. Maar dan weer niet zoet genoeg om suikerbrood te kunnen heten. Gelukkig is op de hoek bij het kantoor een verse bakker en daar koop ik nu mijn brood ongesneden en op Europese manier gebakken.

De belangrijkste ingedienten voor de Canadezen is "protein and fibre". Er zijn speciale repen te koop die je van beide basisbehoeften voorzien. Eiwit eten wordt gezien als het beste wat je kunt doen! En koolhydraten (carbs) als het slechtste... Er wordt dus veel vlees gegeten. Dat terwijl in Nederland mensen wordt aangemoedigd om vanwege het milieu juist te minderen met vlees. Daarnaast wordt er ook veel proteine shakes gedronken Voornamelijk door mannen, want als je dat drink krijg je automatisch spieren??? Ik ben geen voedingsdeskundige, maar ik vind het wat overdreven en heb tot nog toe slechts een persoon een proteine shake zien drinken waarvan ik dacht dat hij het gebruikte. Hij doet wedstrijden in highland games en heeft daar de body ook voor (Nederlandse roots, btw ;) ).

Fibre moet voornamelijk uit het ontbijt komen. Zo groot en uitgebreid als het kaasvak is in Nederland, zoveel keuze heeft het graan-ontbijt vak hier. Voor mij als niet ingeburgerde lijkt alles zo op elkaar en er is niet eens brinta. Tegenwoordig eet ik voornamelijk flakes en dat zijn niet altijd cornflakes, maar meestal wel met 'natural fibre' of 'extra fibre'.

Zoals al eerder vermeld, Canada heeft niet echt een 'eigen keuken'. Iets wat wel typisch Canadees is de zogenaamde "poutine". Dit is patat met daaroverheen jus en gesmolten kaas. Ik heb het nog niet gegeten en heb daar ook niet de behoefte toe. Bernard had in Toronto een duck poutine pizza. Inderdaad uitgebraad met twee elementen en ook nog ui. Hij heeft zijn portie niet opgekund... Zelf had ik na een hap al genoeg. Het wordt ook wel een heart-attack-dinner genoemd.

Iets anders typisch Canadees is Maple syrup, dit is wel erg lekker. Bijvoorbeeld door de yoghurt of op 'French toast', wat dan weer wentelteefjes zijn, maar als je dat weer gaat vertalen in het Engels klinkt het toch niet meer zo lekker.

Vaak ervaar ik het eten hier als een middel om je maag vol te krijgen, terwijl ik gewend was dat eten ook een middel is om even bij te praten, even te socialisen. Soms wordt er ook echt wel getafeld, maar ook vaak genoeg betekend maag vol, einde maaltijd.

Mijn eten wordt eigenlijk altijd bereid en ik help wel eens wat, maar Dianne bepaald wat we gaan eten. Niet dat ze altijd uit de raad kan komen... Dianne is erg bewust van wat ze eet en het avond eten is ook niet zo veel als ik gewend was. Dat is waarschijnlijk maar beter ook, want hier bereis ik eigenlijk alles met de auto in plaats van de fiets en is mijn lichamelijke activiteit behoorlijk ingedamd. Het zorgd er soms wel voor dat als ik uit wil slapen, ik met een behoorlijk stevige trek wakker word. ;) Oja, want er is voor 's avonds eigenlijk nooit wat in huis om te snacken.

Zoals jullie misschien wel een beetje proeven, ik mis de Nederlandse eetgewoonten wel een beetje. Lekker bammetje met kaas of hagelslag, vla of yoghurt uit 1 liter pakken als toetje en daarnaast lekker tafelen met familie of vrienden.

Toch weet ik zeker dat ik als ik weer in Nederland ben, dat ik bepaald eten dat hier veel gegeten wordt ga missen. De gebakjes zoals brownies, cheese cake of chocolate fudge squares als toetjes misschien wel, of de rauwe groenten met een crème kaas saus. Of de immense nacho platters... :))

• 20 Januari 2014 - 22:39

Marthe:

Al die beasts drinken veel protein! Ik doe het nu ook, want het voordeel van shakes is dat je er heel lang van volzit(handig als je een paar kilo'tjes kwijt wil:P)

Kijk je gaat misschien het gebak daar missen, maar als je terug bent, heb je mijn taarten weer!

• 20 Januari 2014 - 22:50

Boersma:

Daar had ik meteen aan gedacht toen ik het schreef! :)) Ik moet ook zeggen dat het bakwerk hier soms ook dubieus is, want laatst had ik een muffin met een hele klont baking soda. Bleeeh. :p

• 21 Januari 2014 - 10:28

Iris:

Ha Tryntsje! Als je terug bent moeten we maar eens uitgebreid gaan tafelen. Flesje wijn erbij enzo! ;)

• 21 Januari 2014 - 10:42

Kirsten:

Klinkt interessant allemaal tryntsje!
    Miss moet je dan maar een keer een echt nederlands gerecht voor je gastvrouw gaan koken, vindt ze vast leuk! Lekkere stamppot:) hmmmm
    (Als ik jou zo hoor over een tekort aan fibres dan ga ik mij toch wel een beetje zorgen maken, als jij t al mist in Canada... :O ;))

groetjes en nog veel plezier!

• 22 Januari 2014 - 18:51

TB:

Haha, ja Kirsten, dat wordt nog wat in China! Ik heb hier trouwens al een paar keer hutspot, boerenkoolstampot en preistampot gemaakt, dit viel allemaal erg in de smaak! :)