Kerst in Noord Amerika - Reisverslag uit Kitchener, Canada van Boersma - WaarBenJij.nu Kerst in Noord Amerika - Reisverslag uit Kitchener, Canada van Boersma - WaarBenJij.nu

Kerst in Noord Amerika

Door: TB

Blijf op de hoogte en volg

27 November 2013 | Canada, Kitchener

Terwijl jullie nog volop aan het genieten (en stressen) zijn voor Sinterklaas, staat hier kerst al voor de deur. Gelukkig mocht ik zelf ook een beetje Sinterklaas meemaken, want mijn begeleider had pepernoten, strooigoed en schuimpjes meegenomen uit Nederland.

Kerst begint natuurlijk met de intocht van de Kerstman. Hier heb ik er al 1,5 van meegemaakt. Het wordt hier een Santa Claus parade genoemd en is eigenlijk een aaneenschakeling van trucks, wagens en optredens van verenigingen, bedrijven en bands. Deed me denken aan een optocht van een dorpsfeest met als thema: Kerst. Aan het eind van zo'n optocht is de kerstman! Iedereeen blijft tot aan het eind en als de kerstman is geweest, moet iedereen snel naar de auto, want anders sta je in de file. De optocht van Kitchener-Waterloo was erg mooi, de muziekbands waren goed en het zonnetje scheen een beetje. 's Avonds waren we naar Woodstock gegaan om een optocht in het donker te zien. Mij was verteld dat de wagens verlicht zouden zijn. Dit was helaas niet zo mooi als we hadden gehoopt en het was behoorlijk guur geworden, dus we hebben niet meer op de Kerstman gewacht.

Ondertussen zijn steeds meer huizen versierd met kerstverlichting en ook veel bomen in tuinen en parken. Zelf vind ik dat erg mooi, zeker omdat ze hier heel zuinig zijn met lantaarnpalen, dus de verlichting komt goed tot zijn recht. Het huis waar ik woon is op de slaap- en badkamers na ook volledig in kerststemming. Er zijn twee kerstbomen, waarvan een 12ft (ongeveer 4 meter) hoog, verder is er versiering op de trapleuning, staat er een kerststal uitgestald op de een tafel en zijn de gewone drinkglazen vervangen door glazen met een kerstboomprintje. Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik hoop dat ik zo een beetje een beeld heb gegeven.

Voor de Canadezen is het Kerstseizoen dus al in volle gang. Voor de VS ligt dit wat anders, omdat zij morgen Thanksgiving vieren. Eerst het ene feest afronden, dan het volgende beginnen. (Beetje zoals er eigenlijk geen kerstversiering voor 5 december hoort.) Zoals ik al eerder had vermeld; in Canada vieren ze Thanksgiving in het tweede weekend van oktober. De dag voorafgaand aan Thanksgiving verleent Obama namens het hele volk gratie aan een kalkoen (en een onofficieel). Deze kalkoenen wordt gespaard voor vulling en cranberrie saus. Dit gebeurt al jaren, waar deze kalkoenen uiteindelijk blijven is mij nog een beetje onduidelijk. Er is verteld dat ze een keer naar Disneyland zijn gegaan. Het verlenen van gratie door de president is een soort van algemeen 'sorry' tegen de kalkoenen. 'Sorry, dat wij jullie zo massaal opeten'. Waarom is dit nu zo bijzonder om te vertellen? De kalkoenen die gratie verleent kregen zijn van een ras van het bedrijf waar ik stage loop, Hybrid. De 'director of customer services', een van de grote bazen, heeft er persoonlijk voor gezorgd dat deze kalkoenen van Minosota naar Washington werden vervoerd. Achter in zijn truck hebben de dieren 2500km afgelegd, hier was een overnachting in een hotel inbegrepen. De kalkoenen hadden hun eigen kamer aangrenzend aan dat van hun chauffeur.
Omdat deze kalkoenen en de director of customer services van ons bedrijf zijn, werd de gratie verlening live bekeken hier op kantoor. Inclusief wat lekkernijen. In deze link kunnen jullie het ook bekijken!
http://www.huffingtonpost.com/2013/11/27/obama-pardons-turkey_n_4350711.html
Waarschijnlijk even kopieren en plakken. In het begin scherm kun je de man van Hybrid zien, hij is de tweede van links. Lange man, kalend en hij heeft een snor.

Morgen is dus Thanksgiving in de VS. De vrijdag hieropvolgend is iedereen vrij en begint het kerstseizoen met Black Friday. De winkels houden grote uitverkoop, soms begint het al op donderdag om middernacht. Kun je zo van je Thanksgiving dinner naar de winkel! Het schijnt erg extreem te zijn, mensen vertrappen elkaar om een koopje op de kop te tikken. Dit heeft nog niet echt intrede gedaan in Canada. Nog niet... Want er zijn hier ook winkels met koopjes die om 6uur 's ochtends opengaan.

Voor de rest doet alles rondom de Kerstman wel erg denken aan Sinterklaas. Alleen de Kerstman is wat jolig en schrijft geen gedichten. En natuurlijk de Zwarte Pieten missen! Ook jammer is dat de Kerstman 'candy canes' uitdeelt, dat zijn zuurstokjes, en die zijn helemaal niet zo lekker als pepernoten, schuimpjes en van die gesuikerde snoepjes. Afgelopen zondag kwam de Kerstman bij Hybrid langs, alle kinderen onder de 12 jaar van de werknemers van Hybrid kregen een cadeau. De zoon van Nico, mijn begeleider was er niet, dus vroeg Nico of ik het cadeau aan wilde nemen. Vervolg was een hilarisch moment met mij bij de Kerstman op schoot, de ouders allemaal foto's maken en de Kerstman verbaasd zijn over het feit dat ik niet echt op John leek. Ik mocht wel het kleurboekje en de kleurtjes houden.

Aankomende zaterdag is er een Kerstman optocht in het dorp waar ik woon, dus dat zal ik weer even bekijken.

Verder een kleine update over de vorderingen in mijn stage opdracht. Ik had verteld dat ik wat moeite had om analyses te draaien op mijn laptop. Dit is nu opgelost, want ik heb een nieuwe laptop gekregen. Ongebruikt. Eigenlijk was deze bestemd voor iemand hier op kantoor, ik weet niet wie, maar die moet nu dus 4 maanden wachten op zijn/haar nieuwe laptop... Feit is dat SAS 9.3 nu soepel draait en ik al mooie plaatjes van mijn data heb kunnen maken. Het schatten van genetische parameters gaat ook goed, ik heb bijna een lijn klaar. Ik loop alleen nog tegen een probleem op voor het schatten van correlaties tussen een vrouwelijk kenmerk en een mannelijk kenmerk. Bijvoorbeeld lichaamsgewicht haan en eiproductie hen. Suggesties zijn welkom. ;)

Bij sommigen al bekend, maar ik heb kunstschaatsen gekocht... Ja, echt. Van die witte, met een hakje en van die puntjes aan de voorkant van het ijzer. Lange afstand schaatsen zit er niet in hier in Canada, dus ben ik maar even kijken naar alternatieven. Zondag heb ik ze uitgeprobeerd en het ging voortreffelijk. Geen enkele keer gevallen. Dus ik heb besloten om ze te houden. Om beter te worden in het pirouetjes draaien enzo, heb ik gezocht naar schaatsles voor (jong)volwassenen. Dit heb ik gevonden en over 2 uur heb ik een proefles.

Dat was het alweer.

Tabee.

---
TB

  • 28 November 2013 - 10:08

    Lotte :

    Weer een goed verhaal TB!

    En ben ik weer de eerste reactie? :s Wilde eigenlijk even wachten tot meer mensen hadden gereageerd, maar dan ben ik bang dat ik vergeet te schrijven dat ik het een goede update vond ;)

    Klinkt wel zoals de Coca-Cola reclame op tv, dat hele kerstgebeuren daar! Jammer dat je geen opties ziet mijn vliegticket voor je concert te laten sponsoren, anders had ik het graag meegemaak, haha.

    Maar in ieder geval super dat je je daar zo vermaakt, dat je stageopdracht nu soepeler loopt en dat je zo veel leuke dingen onderneemt in je vrije tijd! :)

    Ik ga stoppen, het is koffietijd op Zodiac!
    xx

  • 28 November 2013 - 15:47

    TB:

    Hoi Lotte, bedankt! :) Je bent weer de eerste, maar iemand moet de eerste zijn. ;) Ik had inderdaad ook wel een beetje het gevoel als dat jochie in de Coca-Cola reclame. Ik heb de truck zelf nog niet gezien... Als het gebeurd... Foto! :)) Geniet van de koffie! ;) Groetjes, TB

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Kitchener

Actief sinds 26 Aug. 2013
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 15148

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Stage in Canada

Landen bezocht: