Waar ben ik? - Reisverslag uit Kitchener, Canada van Boersma - WaarBenJij.nu Waar ben ik? - Reisverslag uit Kitchener, Canada van Boersma - WaarBenJij.nu

Waar ben ik?

Door: TB

Blijf op de hoogte en volg

07 November 2013 | Canada, Kitchener

Ik ben nu bijna 4 weken in Canada, maar waar ben ik nu eigenlijk beland?

In Canada, een land met 34 miljoen inwoners een een oppervlakte van 9miljoen vierkante kilometer. Dat is 240x zo groot als Nederland. Een Canadees heeft dus gemiddeld 112x zoveel ruimte dan een Nederlander. Let wel gemiddeld! Want eigenlijk het hele noorden van Canada is vrijwel onbevolkt, daar wonen (beren)jagers en eskimo's. Dat van berenjagers is geen grap! Ik sprak met een aangetrouwdde neef van Dianne en die in het jachtseizoen op jacht naar herten enzo, maar als hij een beer tegenkomt schiet hij hem ook, want dat berenvlees is heerlijk! Het hele dorp eet dan mee. Het vel wordt bewaard om voor de openhaard te leggen. En het mooiste was dat het zoontje (3jaar) van deze jongeman een speelgoedkippetje kreeg van Diann en het eerste wat hij deed was de kop en de staart eraf trekken, zo had ie het geleerd.

Terugkomend, de meeste mensen wonen in het zuiden van Canada tegen de grens met de VS aan. De hoofdstak van Canada is Ottawa, maar de grootste stad is Toronto en daar woon ik 'vlakbij'.

Vroeger was Canada een kolonie van Engeland, pas sinds 1982 is Canada volledig onafhankelijk. Maar nog steeds is het Engelse koningshuis het koningshuis van Canada en dat merk je dan weer zoals toen de kleine prins gedoopt werd.

Ik leef in Ontario, daar wonen 13 miljoen mensen op een gebied dat ruim 25x zo groot is als Nederland. In Ontario woont dus 40% van de bevolking op bijna 10% van het landoppervlakte. Daarmee is Ontario de dichtsbevolkte provincie van Canada.

Nog specifieker, ik leef in de Waterloo region en op dit moment in een dorp dat Tavistock heet. Hoeveel inwoners Tavistock precies heeft weet niemand, nouja, internet weet het niet en Dianne weet het ook niet. Een ruwe schatting komt op 6000 inwoners.

Ik werk in Kitchener. Dit is een tweelingstad met Waterloo, maar toch verschillende gemeentes. Samen goed voor ruim 320.000 inwoners. In Waterloo zijn twee universiteiten, aan de University Avenue hoe verrassend.
Vroeger heette Kitchener Berlin, maar dat hebben ze om politieke redenen maar veranderd in 1916. In de buurt zijn nog meer namen die herinneren aan de Duitse invloed; New Hamburg, Nafziger, Mannheim, Baden en Schneller park. En er is Octoberfest in Kitchener! Maar dat heb ik dan net weer gemist.

In Canada zijn veel emigranten en eigenlijk niemand die hier woont heeft zijn roots in Canada. Ook veel van Nederlandse komaf. Wat tot standaard grapje van mijn begeleider Nico leidt als iemand zegt voor de helft of een kwart Nederlander te zijn: 'ow, dan heb je toch nog iets goeds in je'. Ik heb het grapje ook al een keer gemaakt en maakt meteen einde aan het gespreksonderwerp. (Ik had natuurlijk ook kunnen zeggen: Oke, bedankt voor de informatie.)
In deze buurt zijn ook veel Duitsers.

Wat politiek Canada betreft weet ik het niet zo goed. Wel zijn er bijna provinciale verkiezingen waarbij radiospotjes heel expliciet uitleggen waarom de tegenstander geen geschikte kandidaat is; totaal geen ervaring met wat dan ook!
En de burgemeester van Toronto wordt drugs en overmatig alcohol gebruik verweten. In eerste instantie ontkende hij. Maar nu bekend hij dat hij niet kan herinneren dat hij drug heeft gebruikt maar dat het dan tijdens een van zijn dronken buien (drunken stupors) moest zijn geweest. In elk geval zijn er video beelden van en is zijn broer al een keer veroordeeld voor drugsdealen.
De burgemeester kan niet uit zijn ambt ontzet worden, omdat hij gekozen is door de bewoners van de stad. Als hij veroordeeld wordt voor een criminaliteit kan dat pas. Aangezien deze man weigerd op te stappen zitten die Torontonaren lekker met deze man opgescheept. Zoals mijn begeleider Ben zeg: 'People get the politicians they deserve'.

Dat was een inkijkje in Canada, tot de volgende keer!

---
TB

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Kitchener

Actief sinds 26 Aug. 2013
Verslag gelezen: 628
Totaal aantal bezoekers 15155

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Stage in Canada

Landen bezocht: