Wat ik bij Hybrid aan het doen ben - Reisverslag uit Kitchener, Canada van Boersma - WaarBenJij.nu Wat ik bij Hybrid aan het doen ben - Reisverslag uit Kitchener, Canada van Boersma - WaarBenJij.nu

Wat ik bij Hybrid aan het doen ben

Door: TB

Blijf op de hoogte en volg

25 Oktober 2013 | Canada, Kitchener

Het is vrijdagmiddag, ik wacht op output van een analyse, dus even tijd om een kort verslagje te plaatsen.

Deze week ben ik de hele week op kantoor geweest. Vooral de eerste dagen heb ik me behoorlijk verveeld. Ik wachtte totdat software beschikbaar zou komen en totdat ik data zou krijgen. De (meeste) data heb ik nu binnen, maar de software gaat wat langzamer.

Ik ga het programma ASReml gebruiken en het bedrijf moet daarvoor een licentie hebben om het te mogen gebruiken. Dit duurde even en door het tijdverschil met Engeland duurde het nog een extra nachtje en doordat het vandaag vrijdag is, wordt het pas maandag geinstalleerd en dan kan ik eindelijk daarmee aan de slag. Verder ga ik SAS gebruiken, hiervoor moet ik geauthoriseerd worden door een ICT'er in Nederland. Ook dit is maandag voor elkaar. Al met al een goede ervaring over hoe het is om in een echt bedrijf te werken. Aldus mijn begeleider. :)

Maar waar heb ik me dan mee beziggehouden??? Zullen jullie nu wel denken???
Vooral met data exploratie. Ik heb op dit moment 3 onderwerpen. De eerste is het schatten van genetische parameters. Dit zijn getallen die bij kenmerken horen (zoals, erfelijkheid van lichaamsgewicht) en deze worden gebruikt voor het berekenen van de beste dieren uit de populatie. Deze schattingen worden eens in de zoveel tijd opnieuw berekent om weer bij de tijd te zijn. En dat mag ik dus doen. Dat vind ik wel leuk, want het is veel data en veel denkwerk.

Verder mag ik me bezighouden met eetgedrag van kalkoenen. Van de kalkoenen wordt de voerconversie gemeten, om te kijken hoe efficient de kalkoen groeit. (Hoeveel kg voer is er nodig voor 1 kg vlees?). Maar in deze stations worden ook de bezoeken aan het voerstation bijgehouden. Het blijkt dat een kalkoen heel veel korte bezoekjes brengt aan het voerstation. Al deze korte bezoekjes kunnen geclusterd worden tot 1 maaltijd. En de vraag die ik mag beantwoorden is: hoeveel tijd moet er tussen twee bezoeken zitten om van aparte maaltijden te kunnen spreken?
Dit is interessant omdat aantal maaltijden een betere indicatie geeft van het eetgedrag van kalkoenen dan het aantal bezoeken aan het voerstation. Dit vraagstuk vraagt behoorlijk wat hoofdbreken en een behoorlijk pittige statistische analyse, dus ik hoop dat het me lukt!

Omdat ik vandaag nog niet kon beginnen met de genetische parameters en het voergedrag, ben ik maar even begonnen met het berekenen van de inteelt coefficient van de kalkoenenlijnen. Dit is wel leuk werk even tussendoor. Voor het bedrijf is het belangrijk om te weten of er niet teveel inteelt plaatsvindt, omdat inteelt (net als bij mensen) tot erfelijke gebreken kan lijden. Denk dan vooral aan verminderde vruchtbaarheid. In het paringsschema wordt hier wel goed rekening meegehouden zodat de verwantschap van de hen en de haan zo laag mogelijk is.

Dit was even een inhoudelijke update over mijn aktiviteiten hier. Er komt nog veel meer aan en ik heb als doel gesteld om alles van het bedrijf te zien! Nu is het bijna weekend, ik heb nog geen concrete plannen, maar er is vast en zeker ruimte om even met het thuisfront te skypen.

  • 28 Oktober 2013 - 17:38

    Irene :

    Hoi Tryntsje!
    Leuk om mee te lezen :). Vandaag dan eindelijk echt begonnen of niet?
    Groetjes uit Frankrijk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Kitchener

Actief sinds 26 Aug. 2013
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 15149

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Stage in Canada

Landen bezocht: