Eerste dagen bij Hybrid - Reisverslag uit Tavistock, Canada van Boersma - WaarBenJij.nu Eerste dagen bij Hybrid - Reisverslag uit Tavistock, Canada van Boersma - WaarBenJij.nu

Eerste dagen bij Hybrid

Door: TB

Blijf op de hoogte en volg

17 Oktober 2013 | Canada, Tavistock

Alweer even een update. De eerste tijd, heeft de meeste nieuwe indrukken. Dus ik heb weer genoeg te vertellen.

Dinsdag ben ik begonnen bij Hybrid Turkey. Dit is een bedrijf dat kalkoenen fokt voor kalkoenenhouders over de hele wereld. Naast dat de kalkoenen goed gehouden moeten worden, moeten ze genetisch ook geschikt zijn om zoveel vlees te produceren en daarmee de eerste keus voor de kalkoenenhouders. Hybrid heeft hiervoor meerdere broed- en opfokboerderijen. De informatie van deze boerderijen wordt op het kantoor in Kitchener geanalyseerd. Dit is een onderdeel van de selectie (lees maar even verder). Ik zal voornamelijk op kantoor zitten en helpen met deze berekeningen en ik zal ook nog een specifieke opdracht krijgen. Dat vertelt hebbende, het vervolg op het vorige verslag;

Thanksgiving weekend is achter de rug. Dit mocht ik vieren met de familie Ybema. De hele familie was genodigd voor een brunch bij Opa en Oma thuis. Alle kleinkinderen waren aanwezig, dus een mooi moment voor een foto. Deze mocht ik maken, dus ik was ook nog nuttig. 's Middags zijn we naar een soort braderie geweest, maar heel anders dan in Nederland (uiteraard). Langs een drukke autoweg en met veel dezelfde soort kraampjes. Maar geen muziek of veel lekker eten zoals ik dat eigenlijk had verwacht. Wel leuke dingen gezien en genoten van de kleindochters die als eksters op de juwelen afrenden.

Dinsdag mijn eerste dag in Kitchener. Eigenlijk was het een halve dag. In Kitchener begon deze dag met een lunch met de dame van human resources en Klaas en Doreen, omdat zij zo aardig waren geweest om mij naar Kitchener te brengen. Zo kon de dame van human resources meteen Klaas' nieuwsgierigheid voeden naar het bedrijf en mijn werkzaamheden bij Hybrid.

Vandaag en gisteren ben ik bij de kalkoenen geweest. Dit is het hoogste genetische materaal van de dieren en het is belangrijk dat deze niet ziek worden door insleep door mensen. Wat er eigenlijk op neer komt dat ik gister 10x en vandaag 7x gedoucht heb, elke keer douchen bij binnenkomst en uitgaan van een stal. Dus 'ik stjonk net mear', eigenlijk ben ik ' a very clean lady'.
Ik heb de kalkoenen van verschillende leeftijden gezien; 3, 4, 5, 12, 16 en 22 weken en volwassen leeftijd.

Extra interessant was de selectie van mannetjes en vrouwtjes . De selectie gaat op twee manieren, 1. op het oog, door de farm managers (fenotypische selectie) en 2. aan de hand van fokwaarden die door mensen op het kantoor is berekend (mensen zoals ik) (genotypische selectie).
Ook de eiproductie was extra interessant. Alle eieren worden per vrouwtje geregistreerd. Dan is dus precies de afstamming bekend van het kuiken. Deze vrouwtjes zijn allemaal van die mooie eigenwijze beesten en hebben allemaal verschillende kleuren (blauw, rood, groen, geel, oranje), coderend naar de haan waarmee ze zijn geinsemineerd.

Mijn verblijf voor, in ieder geval, de komende weken is het thuis van een medewerker van Hybrid. Ik noem het gekscherend een poppenhuis omdat het bloemetjes behang heeft, bijzondere kleurcombinaties in pasteltinten en schattige gordijntjes voor de ramen.

Vooralsnog was dit het weer. Morgen krijg ik dus meer inhoudelijk zicht op mijn opdracht en is het bijna weekend. Ik ben benieuwd of ik ook iets bijzonders ga doen. ;)

  • 18 Oktober 2013 - 11:04

    Iris:

    Ha leuk om te lezen Tryntsje! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Tavistock

Actief sinds 26 Aug. 2013
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 15154

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Stage in Canada

Landen bezocht: