Veilig en wel aangekomen - Reisverslag uit St. Catharines, Canada van Boersma - WaarBenJij.nu Veilig en wel aangekomen - Reisverslag uit St. Catharines, Canada van Boersma - WaarBenJij.nu

Veilig en wel aangekomen

Door: TB

Blijf op de hoogte en volg

13 Oktober 2013 | Canada, St. Catharines

Ik ben gearriveerd! En nu was ik van plan om een wandeling te maken naar Lake Ontario, maar het regent dus dat wacht ik nog even af. Mijn gastheer en -vrouw zijn naar de kerk om vervolgens naar een verjaardag te gaan. Dus heb ik het rijk alleen. Een mooi moment om even een update te plaatsen over mijn reis.

Gisteren ben ik vertrokken, 12 oktober. Iedereen doei gezegd en Bernard tot het laatste moment bij me gehouden. Want hij bracht me naar Schiphol. Mijn bagage was qua gewicht nog binnen de marge, 23,6 kg. (Eigenlijk 600 gram te zwaar, maar het werd geaccepteerd.) Daarna nog een kopje koffie/chocolade melk gedronken.

Het spannendste is altijd nog de douane, ookal weet ik wel dat ik alles goed voor elkaar heb, toch maakt het me een beetje zenuwachtig. In Nederland was het een fluitje van een cent. De jongeman zei zelfs nog iets over de Wageningse Berg. Maar echt onthouden heb ik dus niet, want ik was ten eerste blij dat ik gewoon door mocht lopen en ten tweede moest ik nog even omdraaien om te zwaaien naar mr. B.

Vervolgens op mijn gemakje naar de gate, onderweg wat snoepjes en een boek gekocht. Helaas was ik de helft van de snoepjes weer kwijt bij de bagage controle, niet omdat ze niet mochten, maar omdat ze uit mijn tas waren gevallen... Ergens op de lopende band. Maar toen goed en wel in het vliegtuig.

Daar kregen we meteen goed nieuws, we zouden wind mee hebben wat neer kwam op een uur sneller vliegen. (7 uur ipv 8). Vervolgens een beetje vermaak met muziek, boekje lezen, film kijken en beetje slapen. En toen was ik er (al).

In het vliegtuig kreeg ik een briefje dat ik in moest vullen voor de Canadese douane. Voor mij, hét bevreesde briefje. Eerst persoonlijke gegevens invullen, daarna aangeven of ik wapens mee had - nee, of ik teveel tax-free spul mee had - nee en nog wat van zulke vragen. Maar één vraag had ik me al op voorbereid: ik heb een boerderij bezocht of zal een boerderij bezoeken in Canada. Ja invullen en mogelijk moeilijke vragen krijgen? Of nee invullen? Toen gekozen om nee in te vullen op aanraden van Klaas en Doreen.

Uit het vliegtuig en vrijwel meteen de eerste check van de Canadian Visitors. Een stel uit Bulgarije werd uit de rij geplukt voor verdere vragen. Een jongen links van me moest verklaren wat hij zolang in Canada kwam doen. Een ander moest vertellen hoe lang en waarom hij weg was geweest. En ik? Ik kon meteen doorlopen. Dat meteen doorlopen was richting een toilet om even mijn tanden te poetsen. Had ik dat achterwege gelaten, was ik eerder bij de rij voor de douane geweest. Nu heb ik daar bijna een uur in de rij gestaan, het lijkt wat op een rij in de Efteling, heen en weer, heen en weer. Alleen is de attractie niet ééntje waar ik normaal vrijwillig voor in de rij zou gaan staan. Ondertussen even het boekje over fotografie doorbladeren... Beetje doorlopen... Jas toch maar weer uit... Weer beetje doorlopen. Uiteindelijk bij de douane.

Hoe lang zou ik in Canada blijven? - 4 maanden. Waarom ben je in Canada? - voor studie. Wat voor studie? - Animal Sciences. Heb je een brief met bevestiging van de ambassade of iets dergelijks? - ja. Hij heeft de brief even overgekeken en toen mijn paspoort gestempeld en ik was door! :D Dat was een opluchting. De douane, toch altijd iets waar ik een beetje gespannen van wordt. (Because you never know...)

Nadat ik mijn bagage op had gehaald, stond Doreen al op me te wachten en even later stapten we bij Klaas Ybema in de auto. Zij zijn zo aardig om me het weekend te gast te hebben. Het tijdsverschil voelt nog wel onwerkelijk, maar de start hier is goed. Heerlijk geslapen en vanochtend mee naar de kerk geweest en allerlei mensen ontmoet.

In het hele huis is wifi aanwezig en mijn telefoon ontvangt gewillig whatsapp berichtjes, facebook messengers en emailtjes. Helaas geen sms'jes en telefoontjes want T-mobile heeft (voor zover ik weet) geen Canada dekking.

De plannen voor morgen zijn Thanksgiving vieren. In Canada vieren ze dat in oktober, in Amerika in november, als ik het goed begrepen heb. En dinsdag mijn eerste dag bij Hybrid Turkey in Kitchener.

---
TB

  • 16 Oktober 2013 - 19:58

    Lotte:

    Gelukkig ben je goed aangekomen Tryntsje, klinkt allemaal goed in elk geval!
    Hoe smaakte de kalkoen? ;)

    Xx

  • 17 Oktober 2013 - 15:00

    Tessa:

    Leuk! Zo'n blog. Kan ik je toch een beetje in de gaten houden ;-)
    Je krijgt de hartelijke groeten en succeswensen van Egbert Kanis, die maandag meteen vroeg of je al goed was aangekomen. :)
    En hoe bevalt hybrid?

    Ben benieuwd naar het vervolg!

  • 17 Oktober 2013 - 23:32

    Boersma:

    Best leuk, he! Hybrid is tot nog toe erg gezellig. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, St. Catharines

Actief sinds 26 Aug. 2013
Verslag gelezen: 643
Totaal aantal bezoekers 15151

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Stage in Canada

Landen bezocht: